Neules

Neules, papier, geknipt / gesneden
Mallorca, Spanje, Europa
Privé verzameling

De traditie van papieren doilies im Mallorca,  gebruikt als kerstdecoratie heet Neules. Van oorsprong ouwels later een soort kleedje geknipt en gesneden van wit papier met de meest uiteenlopende afbeeldingen. De vroegere ouwels zijn tegenwoordig ook te koop als opgerolde wafels.

Vele jaren geleden werden neules opgehangen in kerken aan het altaar of de belangrijkste lamp een zogenaamde Salomo als een eetbaar soort brood (ouwel). Ze hingen in de kerken voor de kerstavond. Na het zingen van de Sibil.la. werd het zwaard gebruikt om de string, waaraan de neules zaten door te snijden, zodat de gemeente er van kon genieten. Helaas, werd de draad ook weleens vóór het einde van de dienst doorgesneden. De daaruit voortvloeiende chaos heeft ertoe geleid dat de kerk dit gebruik verbood. Vervolgens functioneerde de neules met geometrische patronen of figuratieve taferelen, veelal gemaakt door nonnen met behulp van een schaar of een scherp mes, als een soort religieuze agenda die de priester gebruikte om de dorpelingen (poblers) te laten weten hoeveel weken en dagen, in dat bepaalde jaar, er zaten tussen Kerst (Navidad) en Aswoensdag (Dimecres de Cendra). Het aantal neules, dat werd opgehangen in de kerk was net zoveel als er dagen zaten tot aswoensdag. Soms werden er grote neules gebruikt (20 cm rond) voor het aantal weken en kleine neules (10 cm rond) voor de resterende dagen. Naarmate het oecumenische jaar naar Dimecres de Cendra vorderde, werden neules één voor één verwijderd en aan trouwe gemeente leden gegeven. Een duidelijk beeld van de periode, die steeds korter werd. Vandaag de dag worden de neules nauwelijks meer gebruikt als kalender in de kerk. In plaats daarvan worden de neules nu louter voor sier- en decoratieve doeleinden gebruikt en worden de meeste kerken versierd met een onbepaald aantal witte papieren cut-outs. Ook hangen ze voor de ramen van winkels en huizen. Het is jammer dat deze traditie verloren gaat. Van kerst 2009 (Navidad) naar Aswoensdag 2010 (Dimecres de Cendra) was dat 55 dagen  dus 55 neules. De vastentijd (Cuaresma) in 2010 begon op woensdag 17 februari en eindigde op zaterdag 3 april, dat is 46 dagen. Tellen we in weken en in dagen dan worden dit zeven grote en zes kleine.